Telefony dla seniorów – technologie ułatwiające życie.
Osoby starsze wychowały się w zupełnie odmiennym świecie, bez urządzeń typu laptopy, komórki, Internet. Ludziom młodszym często trudno zrozumieć, jak można nie potrafić i nie rozumieć obsługi komputera, czy innych cudów techniki. Seniorzy zazwyczaj boją się, ze coś zepsują, czy spowodują niepotrzebne koszty. W przypadku komputerów, pierwsze kroki można zrobić na różnego typu kursach dla osób starszych, (prowadzanych na przykład na Uniwersytetach Trzeciego Wieku). Gorzej z zaawansowanymi technologicznie telefonami, (szczególnie tymi dotykowymi z dużą ilością funkcji).
Dlatego właśnie producenci telefonów zwracają szczególną uwagę na osoby w podeszłym wieku, zaczęli wprowadzać na rynek specjalne telefony, które charakteryzuj? się niezwykle prostą obsługą. Cechy takich telefonów są następujące:
- Intuicyjne (przejrzyste, proste) menu,
- Duże przyciski, (ułatwiające wybranie numerów),
- Duża (regulowana wielkość), czcionka, (wyraźne litery i znaki),
- Kolor ekranu telefonu (najczęściej zielony, lub pomarańczowy), dający duży kontrast, przez co bardziej są wyraźne menu i liczby, (litery),
- Solidna, odporna i trwała obudowa, (na przykład z gumową klapką z tyłu, czy elementami metalowymi), zapobiegająca wstrząsom, upadkom, czy wyślizgiwaniu się telefonu z dłoni,
- Wytrzymała bateria, (osoby starsze mogą zapomnieć o ładowaniu),
- Logiczne ułożenie przycisków, (przykładowo – czerwony przycisk ze słuchawką- rozłączanie rozmowy, zielona słuchawka – wybieranie numeru),
- Regulacja głośności, (szeroka skala, szybka i prosta do dostosowania w zależności od potrzeb – inna głośność podczas rozmowy telefonicznej niż w trakcie słuchania radia),
- Funkcja głośnej rozmowy, (głośnomówiąca),
- Prosta blokada klawiatury telefonu, (aby było łatwo i szybko również, odblokować telefon),
- Funkcja szybkiego wybierania 10 numerów,
- Lampka (która sygnalizuje połączenie przychodzące),
- Alarm wibracyjny, (szczególnie wa?ny dla osób mających problemy ze słuchem),
- Budzik,
- Latarka, (ułatwiająca poruszanie się w ciemności),
- Radio FM,
- Przycisk SOS, (wybieranie numeru – zdefiniowanych wcześniej do tej funkcji – członków rodziny zapisanych w telefonie bezpośrednio po wciśnięciu przycisku).
Wybór telefonu dla osoby starszej jest z pozoru bardzo prosty. Jednak istotny jest tu fakt doboru odpowiedniego telefonu dla danej osoby. Urządzenie należy wybrać, tak aby nie było zbyt skomplikowane i aby osoba starsza rozumiała, (i wyraźnie widziała), menu, nie bojąc się z niego korzystać. Istotne będzie, na przykład dobranie telefonu dla osoby niedosłyszącej, tak aby mogła zauważyć dzwoniący telefon poprzez inne zmysły niż słuch, (dotyk – wibracje, czy wzrok – specjalna lampka informująca o połączeniu). Nie należy niepotrzebnie komplikować telefonu nadmiarem funkcji, z których prawdopodobnie i tak korzystać nie będzie.
Przykładowi producenci tego typu urządzeń, to:
- Emporia, (przykładowy model: TALK, TALK Premium, Life Plus, V35),
- My Phone, (przykładowy model: 1050 simply,1065 spectrum, 1070 chiaro),
- Doro, (przykładowy model: HandleEasy 330),
- Maxcom, (przykładowy model: MM430BB, MM500BB, MM470, MM820),
- Barel, (przykładowy model: S120, B550, B740),
- ZTE, (przykładowy model: S302).
Aparaty przystosowane dla osób w podeszłym wieku nie są, tak drogie, jak modne obecnie telefony dotykowe. Nowy aparat tego typu, to koszt 100 – 300 złotych, (w zależności od funkcji danego modelu). Telefon dla seniora można kupić, nie tylko u operatora, (przy stosunkowo niskim abonamencie, czy na kartę już od 1 złotego), ale i w dużych sieciach sprzedających sprzęt RTV i AGD, (takich, jak RTV EuroAGD, Saturn, Media Markt, czy Media Expert), czy w sklepach internetowych. Producenci zdają sobie sprawę z dużego zapotrzebowania na takie telefony na polskim rynku, (starzejące się społeczeństwo), dlatego prześcigają się w coraz, to nowszych modelach, bardziej dopasowanych do potrzeb starszych użytkowników.